Kulináris kalandozás Velencében I. - Piacok

Ha a helyi emberekből, szokásokból szeretnél egy csipet ízelítőt kapni, akár itthon, akár külföldön, akkor irány a piac! Ízek, színek, illatok ejtik rabul az embert és ha egy kicsit odafigyelünk a helyi vásárlókra, akkor igazán ínycsiklandozó falatokat kóstolhatunk meg. Ha február és külföldi karneváli kalandozás, akkor mindenképpen Velencére esik a választásom.
Kocsival 8-9 órányi utazást jelent, de választhatunk repülő, vonat és busz közül is. Megérkezve Velence pulzáló életébe pottyanunk, de ha egy kicsit másra vágyunk, mint az átlag turista, akkor fedezzük fel kulináris szemszögből Marco Polo és Casanova otthonát!

A napot egy jó kis piaccal illik indítani. Az egyik leghíresebb a Mercati di Rialto vagyis az emblematikus Rialto híd melletti piac.. Hajdan a város legélénkebb gazdasági csomópontja volt ez a hely. Kelet és Nyugat árui itt cseréltek gazdát. Arannyal és fűszerrel üzletelő kereskedőket nem találni ma már itt, de zöldségekben, gyümölcsökben, koránkelőknek pedig halban gazdag beszerzési helyet jelent. A helyi éttermek kora reggel innen gyűjtik be az aktuális napi muníciót, így biztosítva a friss alapanyagokat.
Eljutás a piacra igen egyszerű.A térképet akár el is dobhatjátok!  A Szent Márk tértől folyamatosan keressétek  a Per Rialto sárga táblácskákat!  Így eljuttok a Canal Grande legnagyobb hídjához és a tőle jobbra eső piachoz.

Íme a pontos cím és nyitva tartási idő:

• Rialto Piac - Gyümölcs és Zöldség
    Cím: San Polo, Casaria -Campo de la Pescheria
    Nyitva: Minden nap reggel 7 és este 8 között
    Áru: Zöldségek és gyümölcsök

Ami azonnal feltűnik az a gyümölcsök és zöldségek frissessége és a színek kavalkádja. Itthon leginkább tavasztól őszig jellemző ez, de Olaszországban a klímából adódóan is többféle finomságra tehetünk szert. Citrusok, eper, alma, körte és sok más érdekesség vár a gasztronómia szerelmeseire. Érdemes egy kicsit csemegézni a kínálatból.

Zöldségek terén én még soha nem találkoztam a tardivo borvörös és csontszínű salátával. Először el sem tudtam képzelni, hogy mire használhatják, majd egy kis utánajárást követően a kosárba is került. Treviso környékén termesztik és igazi idénye a téli időszak. Egyszerű olívaolajos, balzsamecetes öntettel kell tálalni a vaskos és édeskés leveleket. Emellett nem szabad kihagyni a bébi articsókát, a pepperonit (magjait kiszárítva, akár tavasszal saját palántát nevelhetünk), cukkinit, cukkinivirágot...
 Amire még felfigyeltem az, hogy néhány zöldséget konyhakész állapotban lehet megvásárolni. Akár még egy tartalmas leves alapanyagait összedarabolva is megvehetünk és bezacskózva már vihetjük is haza az ebédhez.
A másik nagy kereskedelmi cikk az aszalt paradicsom. Kár kihagyni. Egy kis olívaolajban tartósítva pedig még hónapokkal később is élvezhetjük az olasz ízeket.
Az árusok kedvesen invitálnak, de érdemes odafigyelni a kiírásokra! Ugyanis sokszor tilos megfogni az árut, kérünk kell! Néhol boldogulunk angolul is, de inkább olaszul szeretnek megszólalni az eladók.

Még több piacról angolul ezen az oldalon olvashattok: http://www.veniceconnected.com/content/markets-venice
Nem csak Velencére értendő adatokat találtok, hanem környező szigetek, termelői piacok, nyitva tartások ügyében is felvilágosítást kaphattok.

Őszintén szólva vérzik a szívem, hogy a halpiac végére futottunk csak be, de ezt máskor pótolni fogom. A képen látható impozáns épület ad otthon nap mint nap a halárusok hadának.

• Rialto Halpiac
Cím: San Polo, Campo de le Becarie - Loggia Grande and Loggia Piccola
Nyitva: Minden nap reggel 7 és délután 2 óra között
Halak és tengeri herkentyűk

Én már csak a takarításról, az üres kocsikról és a békés piacról tudtam fotókat készíteni.
De amiről én lemaradtam, lefotózta más! Érdemes megnézni a következő linket:

Délután három körül a halpiac mellett egy árus isteni panírozott tintahal karikákat árult és hangos kurjongatással csalogatta az éhes embereket. Rengeteg olasz fiatal vásárolt a könnyű falatokból!

Holnap belesünk néhány üzletbe és étterembe! Tarts velem!

Még több fénykép közül csemegézhetsz a Boldog Kukta Facebook oldalán!