Notre Dame piac Versailles-ban

Hamarosan a 21 km-re fekvő  Párizs felé vesszük az irányt, de addig is még elidőzünk Versailles-ban egy kicsit. Hangulatos elővárosban romantikus andalgás közben rábukkanhatunk egy autentikus francia piacra. A vásárok, piacok szerelemese vagyok. mint a blogon már láthattátok többször is a beszámolókat. A szögletes Notre Dame téren elhelyezkedő négy különálló "L" alakú épületből áll maga a fedett piac. Ezeket 1841-ben építették. Egyik épületből a másikba könnyedén átjuthatunk. A kültéri kirakodás a szabad placcon történik. Itt már vegyes az áru felhozatal táskák, ruhák, háztartáshoz szükséges eszközök mind-mind megtalálhatók. Már a 17. századtól tartottak itt helyi vásárokat, erről a Napkirály dokumentumaiban is említést tesznek.

Cím: Versailles, Notre Dame tér
Nyitva a beltéri piac: Keddtől szombatig 7:00-19:30, vasárnap 7-14 h között

Négy különböző névvel ellátott épületből áll a piac. Bármelyikbe bemehetünk. Az egyikben tengeri herkentyűket árulnak, a másikban a nagy tételben vásárlók szerezhetik be a hozzávalókat, a harmadikban sajtok és egyéb finomságok kaphatók, a negyedikben túlnyomóan hentesek kínálják portékáikat.

Sajtok! Ha valaki Franciaország felé veszi az irányt, akkor biztosan nem hagyja ki az ízletes borokat és a különlegesebbnél különlegesebb sajtokat.
Mi olyanok vagyunk, mint a kisegerek, ha sajtról van szó. Egészséges keretek között a lehető legtöbbet kipróbáltuk. Ezen a piacon is megtámadtunk egy óriási sajtos pultot. Fecóm az érett sajtokra teszi le a voksát. Kérdezte az eladótól, hogy van-e ilyesmi nála. Természetesen volt. Először kóstolót kaptunk, majd dönthettünk, hogy melyiket visszük el. Nagyon kedvesek és közvetlenek voltak velünk az árusok. Egy sajtárusnál minimum 50 különböző termékre bukkanhatunk. Itt például vajat, tejet is beszerezhettünk. Már messziről látni lehet a Fromagerie vagyis sajtos feliratot. Megéri venni néhány különlegességet. Faszenes, diós, érett félkemény változatok kerültek a kedvenceink közé. Egy kis gyümölccsel falatoztunk az egyik padon a szerzeményekből és élveztük az utca nyüzsgő életét.

Megígértem, ha következő alkalommal Párizsba megyünk, mindenképpen apartmant bérelünk és nem hotelba megyünk. A temérdek tengeri herkentyűt ki kell próbálni! Nincs mese. Friss áru pihent a jéggel teli pultokon. Olykor kedvezőbb áron, mint hazánkban. Nyers tengeri herkentyűk és halak mellett félkész vagy éppen kész termékeket is vásárolhattunk. Például ez a töltött homár a lenti képen megér egy misét, de előkészített csiga, halterrine és még sok más várja az éhes embereket a pultban.

Ezen a piacon kétféle hentest találtunk. Az egyik, aki marha-, sertés- vagy birkahúst kínált (vagyis a vörös húsokat), a másik pedig kizárólag a szárnyasokkal látta el a vevőket.
Ami feltűnt, hogy a hentesek igazán magas szinten űzik mesterségüket. Gyönyörűen előkészített göngyölt húsok, nyársak, pácolt vagy érlelt portékák pihentek a pultban. Még arra is figyeltek, hogy egy kis zöldség díszítés is legyen a makulátlanul tiszta hűtőben. Több helyen elkaptam, amikor éppen pácolt nyársakat készítenek vagy éppen csontoznak a hentesek. Sajnos itthon legtöbbször csak a kulisszák mögött zajlik a munka. Pedig nem csak látványos, hanem valóban látja az ember, hogy mit vásárol.

A szárnyasokat árusítóknál sötét lábú bresse-i csirke, normál házi tyúk, fürj, galamb, kacsa is kapható. Egy kis érdekesség. Mindegyik baromfinál a fej is rajta van a testen. Kompletten kapjuk meg a húst. Itt is nagyon tetszettek az előre elkészített nyársak, sertéshálóba tekert csirkemell, kolbászkák, különféle pástétomok. Igazi ízkavalkád. A rotisserieknél vagyis a pecsenyesütőknél bármikor vehetünk egy adag szaftos sült csirkét, olykor galambot vagy fürjet is.
Egy következő pulthoz továbbállva csupa finomságra lelünk. Reggelire vagy éppen előételként sonkák tömkelege, szárított szalámik, tésztaburokba csomagolt pástétomok állnak az éhes vásárlók rendelkezésére. Az én kedvencem a millefeuille volt, mely sonkából és mozzarellából rétegezett "szendvicsként" árultak. Ötletnek sem rossz.
Mindezek mellett számtalan finomságra bukkanhat az ember ezen a piacon. Fűszerek, aszalt gyümölcsök, sózott halak, saláták, borok, quiche-ek (gazdagon megtöltött piték), sütemények sorakoznak a pultokban. Ami szembetűnő volt számomra, hogy sok esetben hasonló árakon lehetett vásárolni, mint itthon. Habár a hazai fizetések még a lába nyomába sem ér a francia béreknek. A minőség pedig kifogástalan.
 A zöldségeknél minden zöldség és gyümölcs gusztusos. Nem kell válogatni a hibásak közül. Valóban minőségi árut kapunk a pénzünkért. Salátából is vásárolhatunk, akár vegyesen is.

Még több fotót a linkre kattintva találtok erről a hangulatos piacról!

További piacok Versailles-ban:

- Saint Louis piac: termelői piac minden vasárnap reggel

Cím: Place de la Cathédrale Saint-Louis .

Nyitva: 7:30 a.m. to 1:30 p.m.

- Jussieu-Montreuil piac:

Cím:Rue Claude Debussy

Nyitva:Vasárnap 7:00-13:30-ig

- Porchefontaine piac:

Cím: Lamôme tér

Nyitva: Szerda és szombat 7:00-13:30-ig

- Virágpiac:

Cím: Avenue de Saint-Cloud.

Nyitva: Kedd, péntek, szombat egész nap, vasárnap reggel

Bővebben itt olvashattok Versailles-ról és nevezetességeiről. Egy igen részletes oldal angol nyelven: http://www.versailles-tourisme.com/en/discoveries/tours-and-places-to-explore/versailles-markets.html