Egy nap a Le Cordon Bleu főzőiskolában - 1. rész Bevezető


Visszarepülünk az időben. Na jó, nem évszázadokat utazunk, csak néhány hetet. 2014. július 25. pénteket mutat a naptár. Csütörtök este már be voltam sózva. Párizs így is egy nagy adag pozitív gasztrosokkal szolgált nekem, de a következő nap eseményeit már úgy vártam, mint egy gyerek. Életem nagy gasztrokalandjára készültem. Irány a világ leghíresebb főzőiskolája a párizsi Le Cordon Bleu! Most egyedül. Számtalan nehézkes, lassú email váltás után alig hittem el, hogy sínen van az egész napos kurzus. Párizsi piactúra programot választottam bemutató főzéssel egybekötve. Miért pont ezt? Julia Child nyomdokaiban szerettem volna járni. Életem Franciaországban című könyvében leírja, hogy amikor a Le Cordon Bleuben sajátította el a főzés rejtelmeit, a 15. kerületben akkoriban szerda és péntek délelőttönként áramszünet volt. Így az iskolában sem tudtak tanítani. Ezt úgy hidalták át, hogy az iskola séfjeivel piactúrát tettek egész délelőtt Párizsban, majd délután újra visszatértek főzni. 

MI IS A LE CORDON BLEU?
A név jelentése röviden kék szalag. A világ legíresebb főzőiskolája, melyet 1895-ben alapítottak Párizsban. 

A MÚLT
Az iskola neve feltehetően a L'Ordre des Chevaliers du Saint Espri elit nemesekből álló csoportra vezethető vissza. 1578-ban kitüntetésként kék szalagot kaptak a tagjai. Fényűző és extravagáns lakomáikról voltak híresek. Bár ezek a lakomák a nagy francia forradalom után megszűntek , de a kék szalag egyet jelentett a kiváló ételekkel. Később elismerésként adták a kor szakácsainak. A Le Cordon Bleu elnevezést egy francia gasztronómiai magazin átvette a 19. században és Marthe Distel megalapította a La Cuisinière Cordon Bleu kiadványt.  Az újság kurzusokat ajánlott Franciaország legjobb séfjeivel. Ez a kezdeményezés nőtte ki magát és 1895-ben megnyitotta kapui a párizsi Le Cordon Bleu. Hamar a világ legelismertebb főzőiskolájává vált. 1933-ban pedig az egykori diák, Dione Lucas segítségével megalapították a londoni Le Cordon Bleu iskolát.Második világháború idején 1940-től 1944-ig bezárta kapuit a párizsi intézmény. A háború után Madame Elisabeth Brassart nyitotta meg ismét. Egészen 1984-ig igazgatta a Le Cordon Bleu-t. 87 éves korában úgy döntött ideje nyugdíjba vonulnia. Ekkor eladta az iskolát a régi tulajdonos, André J. Cointreau leszármazottainak. 1988-ban az új tulajdonosok a londoni Le Cordon Bleu-t is visszavették. Majd egy világhírű brand építésébe fogtak. Sydney, Szöul, Mexikó, Bankok, Egyesült Államok, Kobe, Kanada, Japán, Lima, Peru és még hosszasan sorolhatnám, hogy hol nyitottak újabb iskolákat.

A JELEN
Napjainkban 5 kontinensen összesen 50 iskola működik és évente 20 000 diák sajátítja itt el a magas szintű gasztronómiai tudást.
A híres késsorozat az iskolában is megvásárolható.
6 fő vonalon, több nehézségi szinten, rövidebb-hosszabb idő alatt képezhetik magukat a tanulók. Az átfogó nagy diplomát (Grand Diplom) szakács és cukrász képesítést ad a közel 9 hónapos kurzuson (ha megnyerem a főnyereményt a lottón, akkor biztosan elvégzem!!!) . De külön szakács és cukrász képzés is folyik. Emellett vendéglátói management, hotel management és borszakértő képesítések is megszerezhetők itt. A rövid gourmet kurzusaival az iskola megnyitotta kapuit a puszta földi halandók előtt is. Így jutottam én is ide.  
A legtöbb nagy kurzus 10 hetes. Három szinten végezhető el (alap, középhaladó, haladó). A kurzus végén minden esetben vizsgáznak a diákok és csak ezután kapják meg a tanúsítványt.
A főzés oktatása mellett már szakácskönyvek tucatjait adott ki a Le Cordon Bleu és számtalan konyhai profi termékkel várják a vásárlókat. Például a méltán híres Wüsthof profi konyhai késeket és használati eszközöket gyártó cég, saját Le Cordon Bleu késsorozatot álmodott meg az iskolának.
Napjainkban is kiváló, profi séfek oktatják a hallgatókat. A Le Cordon Bleu-ben szerzett képesítés egyet jelent minőségi gasztronómiával és a profi szakemberekkel.



8 Rue Léon Delhomme, 75015 Párizs az iskola címe

A velős történeti bevezető után elmesélem az itt töltött napomat. Reggel ébredés, készülődés és irány az iskola. Párizs lakosságának többsége reggel 7-kor még otthon éppen kinyújtózott, de mi már a metrón utaztunk Fecómmal az iskola felé. Nem bíztam a véletlenre. Az utca végéről már messziről látszott a Le Cordon Bleu. Hihetetlennek tűnt. A kurzus 8:30-kor vette hivatalosan kezdetét, mi már 8 órára ott álltunk a bejáratnál. Roppant kedvesen fogadtak. Elsőként értem oda. A kis lelkes :-) A bejártatnál lévő előtérben különféle kiadványokat lehet olvasgatni több nyelven, könyveket is át lehet böngészni, hónap fotóját is megnézhetjük.  Itt található a shop rész is, ahol különféle Le Cordon Bleu relikviákat, termékeket vásárolhatunk. A tanulók is itt szerzik be az egyenruhákat és a szükséges eszközöket. 

A nagy nyári pihenés előtti utolsó kurzuson vettem rész. Augusztusban ugyanis a franciák pihenni mennek, ez a holt időszak. Az iskola is bezárja kapuit erre az időre.
A bolt részbe érdemes beszabadulni. Lekvárok, különleges prémium minőségű élelmiszerek, kések, cukrászati eszközök... Szerencsém volt! A nyári leárazások miatt az utolsó héten itt is akcióval várták a  vásárlókat. 30 % kedvezménnyel vettem is néhány dolgot. Például egy igazi Le Cordon Bleu szériás Wüsthof santoku is hazajött velem és még néhány apróság. A vicc, hogy a magyar ár kb. harmadáért!

Nézelődtem, fotóztam és kedvesen a hátsó kávézóba invitáltak. Narancslé és forró kávé várta a vendégeket. Fecómmal együtt csevegtünk erről-arról. Persze le is fotózott az én imádottam. Vigyorogtam természetesen! Hisz életem egyik álma ötlött testet éppen.
Azt hittem, hogy egy átlagos napra toppanunk be, de elmondta a recepciós hölgy, hogy vizsga és diploma átadó nap van. Nyüzsögtek a diákok. Ki asztalra borulva, ki recepteket olvasgatva, ki pedig idegeskedve várta a falra kiírt időpontot. A világ számtalan pontjáról színes társaság gyűlt össze. Őszinte leszek! Sóvárogni kezdtem egy hosszabb kurzus után, a hivatalos séfkabátot sem lehet rossz viselni :-) Amit ezeken a fiatalokon látni lehetett az az igazi alázat a gasztronómia és a szakma iránt. Egymásnak megkötötték a kendőiket, feltűzték a sapkákat, a vállukon található zsebbe helyezték a kóstoló kanalakat... Mind külsőre, mind belsőre is teljesen átszellemültek a vizsga napjára.



A kávézó átalakult egy kicsit. A diploma átadóra széksorok váltották fel az asztalokat. 
  Érdemes volt egy kicsit körülnézni. Értékes relikviákra lehetett bukkanni a vitrinek mögött. Majd eljött a pillanat. Sophie, a nap angol nyelvű koordinátora összecsődítette a társaságot. Ekkor elváltak útjaink Fecómmal, de megbeszéltük, hogy következő alkalommal együtt megyünk majd kurzusra a Le Cordon Bleu-be :-) Gyors névsorolvasás és már indult is gyalog a csoport a 20 percre lévő piacra. Ez viszont már egy másik bejegyzés lesz!






Népszerű bejegyzések