A szerb meló: Pljeskavica



Az első randevúnk a pljeskavicával a szabadkai piacon történt. Hihetetlenül finom volt, karakteres és laktató. Elhatároztam, hogy nekem itthonra is kell ez az íz és nem csak egy-egy szerbiai kiruccanás alkalmával.Habár Szerbia tőlünk maximum 30 percre van és gyorsan be tudnék szerezni egy ilyen laktató bucit mégis a saját változat mellett döntöttem. Az utóbbi időben a szerb konyháért élek-halok, próbálom beásni magam a szerb ízek rejtelmeibe. 
A fenti fotóért bocsánat, nem ez életem fő műve, a hús sem volt ennyire sötét, de ilyen képet sikerült összehozni fejlámpával éjfél körül :-) Mert hát mikor máskor sütögetne az ember lánya. De nem baj, így legalább a reggeli is elkészült és a kelő nappal csak falatozni kellett! :-) 

Hozzávalók kb. 6 pogácsához:
20 dkg darált birkahús
20 dkg darált marhahús
20 dkg darált sertéshús
10 dkg felaprított vöröshagyma
1 tk. őrölt fekete bors
1 tk. só
1 tk szódabikarbóna
0,5 dl víz 

Tálaláshoz: 
6 db zsemle
2 db paradicsom
2 db lilahagyma
12 ek. ajvár

  • A darált húsokat összekeverjük, sóval, borssal fűszerezzük
  • A hagymát megpucoljuk és hozzáadjuk az előbbiekhez.
  • A húsokat megszórjuk szódabikarbónával és egy fél dl vízzel megöntözzük az egészet.Összegyúrjuk mindezt. 
  • 6 részre osztjuk a húskeveréket, pogácsákat formázunk belőlük (nekem most nem a legszebbek, de íz szempontjából elhanyagolandó) és már mehet is a rácsra. Körülbelül 3-4 percet sütjük oldalanként a húst. De ez függ a pogácsa vastagságától, a tűz forróságától is. 

Tudjátok hogyan állapíthatjátok meg a grill hőfokát? 

A nagy Weber kisokos szerint a következő módon tudhatjuk meg: Tartsátok a tenyereteket a grillrács fölé körülbelül 10-15 cm magasságban. Amennyi ideig tudjátok fölötte tartani a kezeteket kb. olyan hőfokú lehet a grill.

Forró: 2-4 másodperc kb. 230-280°C
Közepes: 5-7 másodperc kb. 180-230°C
Alacsony: 8-10 másodperc 130-180°C



Tálalás előtt a zsemléket 1-2 percig a grillrácsra rakjuk. Én szeretem, ha egy kicsit ropogós lesz a buci belseje, de ez ízlés kérdése már. 

Miután levettük a zsemléket a rácsról egy nagy evőkanál ajvárral megkenjük azokat, erre jön rá a hús, a felkarikázott lilahagyma, a paradicsom és még egy adag ajvár.

Meg kell hagyni nagyon férfias, tömény étel. Nekem csak egyet sikerült legyűrni, a többi maradt reggelire.

Bárhová is visz az utunk horgászni, nálunk kicsit bonyolultabb az étel kérdés. Miért? Mert aki egy hobbi kukta, nem májkrémen és konzerven szeretne élni 3-4-5 napig, hanem a békés környezetet és a hosszú időt kihasználva nyálcsorgató finomságokat készítene. Oké, van májkrém, kolbász, kenyér is a túlélőcsomagban, mert elég ciki, ha egy 4 napos esős túrát fog ki az ember. Volt már hasonlóban részem és nem vigyorogtam annyit amikor kint ömlött az eső a és a dupla sátorponyván kopogott az égi áldás és az első bolt nem a szomszédban volt.
Nálam ilyenkor általában dupla hűtőtáska, jégakku hegyek és fagyasztott víz óvja a többszörösen becsomagolt húsokat. Most is gondos bevásárlás előzte meg az utat. Péntek délelőtt még az újpesti piacon tettem egy nagy kört és finomabbnál finomabb zöldségekkel és gyümölcsökkel spájzoltam be. Alap fűszereket mindig viszek magammal, sőt valami zsiradékot is a saját fókazsíromon kívül :-). Az olívaolajat részesítem előnyben, de szinte bármi jöhet. Emellett a fűszerkertemből is szüreteltem most rozmaringot, kakukkfüvet, zsályát. Konkrét étel tervekkel indulok el ilyenkor, de végső alapanyagok ismeretében mindig alkotok valami újat. Így született például a hét elején a vaddisznóhátszín. 
Alapvetően hihetetlenül sok ideje van az embernek ilyenkor gourmandkodni, ha csak nem kell minden falat után a sivító bot után kapkodni! :-) Amikor komolyabban elkezdtünk horgászni őrült teljesítményre mentünk. Volt olyan éjszaka, hogy több, mint 100 kg-halat fogtunk és végkimerülésemben inkább kivettem a botot és aludtam. Versenyen is szerettem volna megmérettetni magam a hazai vizeken (erről nem mondtam le teljesen, csak jegeltem), de a hihetetlenül magas nevezési díjak nekem nem érnek annyit. Inkább elmegyünk abból több napra több helyre az országban. Holnap folytatom valami egyszerű és ízletes fogással. Tartsatok velem!

Holdfény, hajnal, pára





Népszerű bejegyzések